aanmelden nieuwsbrief
Beddinghouse Header

Unieke samenwerking tussen Van Gogh en Bedding House

In deze luxe dekbedovertrekken en decoratie accessoires staan de  schilderijen van Van Gogh centraal.

Geselecteerde werken

Voor de beddengoedcollectie zijn de Amandelbloesem en de Zonnebloemen als uitgangspunt genomen, twee wereldberoemde en herkenbare schilderijen van Vincent van Gogh. Daarnaast zijn de ook wat minder bekende bloemstillevens geselecteerd zoals Vaas met Chinese asters en gladiolen, Flesje met pioenrozen en blauwe ridderspoor, Wilde rozen, en het stadsgezicht Boulevard de Clichy.

Beddinghouse en het van Gogh museum hebben de handen ineen geslagen en dit heeft geresulteerd in een unieke bedtextiel collectie. 

 

'The painting comes to me as if in a dream'

schreef Vincent van Gogh in september 1888 aan zijn broer Theo.

Tournesol Yellow

De Zonnebloemen van Van Gogh is wereldwijd een van zijn meest bekende werken. Een rijke symfonie van verschillende tinten geel, oranje en groen. Met deze serie decoratieve stillevens van zonnebloemen wilde Van Gogh indruk maken op zijn vriend Paul Gauguin. Met groot fanatisme begon Van Gogh aan de serie. Hij moest snel schilderen omdat de bloemen in een vaas snel verwelkten. Gauguin vond de schilderijen inderdaad zeer geslaagd en stelde dat de zonnebloem voor Van Gogh een karakteristiek handelsmerk was. In 1889 pakte Van Gogh het motief opnieuw op met het doek dat zich nu in het Van Gogh Museum bevindt.

Almond Blossom Blue

Vincent schilderde als cadeau een van zijn lievelingsonderwerpen: grote, bloeiende takken tegen een blauwe lucht. Hij schilderde het naar aanleiding van de geboorte van zijn peetzoon, die ook naar hem vernoemd werd, Vincent Willem. Als symbool voor het jonge leven koos Vincent de takken van de amandelboom, een van de vroegst bloeiende bomen, die reeds in februari de lente aankondigt. Met het onderwerp, de scherpe omlijningen en de plaatsing van de boom in het beeldvlak liet Van Gogh zich inspireren door de Japanse prentkunst.

Boulevard Grey

De Boulevard de Clichy is een van de grote straten in de Parijse kunstenaarsbuurt Montmartre. Van Gogh schilderde het kruispunt dat hij vaak passeerde. Rechts, net buiten beeld, begon de rue Lepic waar hij met zijn broer Theo woonde. In Parijs kwam Van Gogh in aanraking met de nieuwste kunst van zijn tijd, het impressionisme en het neo-impressionisme. Geleidelijk ging hij daardoor lichtere kleuren gebruiken. Ook experimenteerde hij met uiteenlopende schildertechnieken. Zijn schildertoets, met veel naast elkaar geplaatste streepjes verf, verraadt de invloed van deze kunststromingen.

Gladioli Red

Van Gogh was nooit zuinig met verf geweest. Maar nadat hij in juni 1886 kennismaakte met de bloemstillevens van Adolphe Monticelli (1824-1886) ging hij een stapje verder. Deze Franse kunstenaar schilderde bonte boeketten met dikke verf en nadrukkelijke penseelstreken. In dit stilleven, kun je zien hoe robuust hij nu ook zelf de bloemen op het doek zette. De dikke verf en duidelijke penseelstreken zijn ook duidelijk op het dekbedovertrek te zien.

Almond Blossom Blue

Vincent schilderde als cadeau een van zijn lievelingsonderwerpen: grote, bloeiende takken tegen een blauwe lucht. Hij schilderde het naar aanleiding van de geboorte van zijn peetzoon, die ook naar hem vernoemd werd, Vincent Willem. Als symbool voor het jonge leven koos Vincent de takken van de amandelboom, een van de vroegst bloeiende bomen, die reeds in februari de lente aankondigt. Met het onderwerp, de scherpe omlijningen en de plaatsing van de boom in het beeldvlak liet Van Gogh zich inspireren door de Japanse prentkunst.

Peonies Green

Dit dessin is gebaseerd op een van de eerste bloemstillevens die Van Gogh zou schilderen, een flesje met pioenrozen en blauwe ridderspoor. Het is een van de vele studies waarin hij uitprobeerde welk effect bepaalde kleuren op elkaar uitoefenen. Vooral de blauwe accenten maken dit een interessant en aantrekkelijk dessin.

Call Now Buttonvoor informatie
Zoeken